Novela Zakona o prijavi prebivališča je bila sprejeta 27. marca 2021, uporabljati pa se je začela 27. 6. 2021. Isti dan se je pričel uporabljati tudi Pravilnik o določitvi površinskih standardov za prijavo prebivališča, ki določa normativ uporabne površine dela stavbe za število prijavljenih oseb v posameznem stanovanju oziroma delu stavbe, namenjene nastanitvi.
Cilj novele zakona je zagotovitev dodatnih vzvodov za preprečevanje fiktivnih prijav, zlasti prijav večjega števila posameznikov na naslovih, kjer prebivanje takšnega števila oseb ni mogoče.
Kot pomemben element preprečevanja fiktivnih prijav se ponovno uvaja krajevna pristojnost za prijavo stalnega ali začasnega prebivališča ter določitev naslova za vročanje. Pristojna je upravna enota, na območju katere posameznik prijavlja stalno ali začasno prebivališče.
Krajevne pristojnosti pa ni za odjavo začasnega prebivališča, spremembo naslova za vročanje v Republiki Sloveniji, prijavo stalnega naslova v tujini, prijavo in odjavo začasnega naslova v tujini in spremembo naslova v tujini. Za navedene prijave in odjave je pristojna upravna enota, ne glede na to, kje ima posameznik prijavljeno stalno ali začasno prebivališče.
Za prijavo prebivališča je bistvena novost tudi urejenost podatkov o vrsti rabe v evidencah GURS. Ob vsaki prijavi prebivališča bo uradna oseba dolžna preveriti naslov, ki ga posameznik prijavlja. Tako bo preverjala tudi podatek o dejanski rabi (mora biti stanovanjska), uporabni površini in številu že prijavljenih oseb na tem naslovu. Podatki bodo iz evidenc Geodetske uprave RS na razpolago neposredno v registru prebivalstva.
Normativ kvadrature uporabne površine dela stavbe za število prijavljenih oseb v posameznem stanovanju je najmanj 8 m2 uporabne površine na prijavljeno osebo, na naslovih stanodajalcev pa 6 m2 na prijavljeno osebo. Površinski standardi ne veljajo za naslove delov stavb za posebne družbene skupine oziroma za posebne namene (na primer stavbe za bivanje starejših, študentov in otrok, za zavetišča za brezdomce, bivalne enote, namenjene začasnemu reševanju stanovanjskih potreb socialno ogroženih oseb, zapore, delovno-varstvene in druge institucionalne namestitve, druge stavbe, namenjene izvajanju socialnih programov, ki vključujejo bivanje). Če pogoji za prijavo ne bodo izpolnjeni (ni določena ustrezna raba, ni določena hišna številka, večje število prijavljenih oseb, glede na uporabno površino dela stavbe, posameznik ne predloži dokazila o pravici do prebivanja na naslovu), bo upravna enota uvedla skrajšani upravni postopek. Posameznik bo prejel poziv k dopolnitvi vloge, da v roku 8 dni predloži dokazilo, da je pristopil k urejanju podatkov v evidencah Geodetske uprave RS oziroma predloži dokazilo o pravici do prebivanja na naslovu. Če ga ne bo predložil, mu bo upravna enota izdala odločbo o zavrnitvi prijave prebivališča.
Če bo stranka predložila dokazilo, da podatke ureja (vpis stavbe v kataster stavb, vpis sprememb podatkov katastra stavb, določitev hišne številke ali številke stanovanja) bo na naslovu, ki ga prijavlja, začasno prijavljena. Če pogoji za prijavo prebivališča v obdobju enega leta ne bodo izpolnjeni, bo posamezniku izdana odločba o zavrnitvi prijave prebivališča.
Izjema velja za prijavo prebivališča otroka. Otroci bodo prijavljeni na naslov že prijavljenega starša, tudi če pogoji za prijavo ne bodo izpolnjeni (na primer premajhna kvadratura glede na število že prijavljenih oseb). Izjema velja tudi za prijavo ožjih družinskih članov že prijavljenih posameznikov, vendar se bo zanje opravilo dodatno preverjanje v postopku preverjanja resničnosti prijave (ali na naslovu, ki ne izpolnjuje pogojev za prijavo, tudi dejansko prebiva).
Upravna enota Vrhnika