komična drama
Film, poln smeha, solz in neukrotljive energije, raziskuje univerzalne resnice o družini – tako tisti, v katero se rodimo, kot tisti, ki jo najdemo na poti.
Severna Makedonija, Srbija, Kosovo, Poljska, Hrvaška / 2023 / 107 min
režija: Goran Stolevski
vloge: Anamaria Marinca, Alina Serban, Samson Selim, Vladimir Tintor, Mia Mustafa, Džada Selim,
Ditina velika stara hiša nad Skopjem je postala zatočišče za pisano druščino obstrancev in izobčencev. Čeprav nikoli ni želela biti mama, Dito okoliščine prisilijo, da prevzame skrb za hčerki svoje romske partnerice Suade – živahno malo Mio in muhasto najstnico Vaneso. Medtem ko napetosti v hiši naraščajo, mora Dita storiti vse, da bi nenavadno družino obdržala skupaj …
portret avtorja
Goran Stolevski se je rodil v Makedoniji, v najstniških letih pa se je preselil v Avstralijo. Leta 2022 je v tekmovalnem programu festivala Sundance predstavil svoj celovečerni prvenec, nadnaravno grozljivko z Noomi Rapace You Won’t Be Alone. Istega leta je za svoj drugi celovečerec, gejevsko romanco Of an Age, prejel prestižno nagrado cinefestOZ za najboljši avstralski film. Stolevski je posnel tudi vrsto uspešnih kratkometražcev, med njimi Would You Look at Her (2018), ovenčan z nagrado žirije na Sundanceu.
iz prve roke
»Vedno so me privlačili trenutki, ki dajejo občutek, da so najdeni oziroma odkriti in ne uprizorjeni. Velik del režiserskih izkušenj sem po sili razmer pridobil ob delu z majhnimi proračuni in okleščenimi ekipami. Tej realnosti sem se prilagodil tako, da sem razvil svojo verzijo cinéma vérité, ki je sčasoma postala pomemben vidik mojega dela. Sem odločen zagovornik načela, da je treba delati s sredstvi, ki so voljo, in ne proti njim – oceniti pogoje, nato pa jih izkoristiti, da bi zgradili kar najbolj vznemirljivo zgodbo.
Pri Gospodinjstvu za začetnike /…/ sem skušal ustvariti okolje, ki bi delovalo resnično in skoraj neodvisno od zgodbe. To je pogosto pomenilo snemanje na resničnih lokacijah, običajno brez navodil in klasičnih vaj, spodbujanje improvizacije in osebnega odnosa med igralci ter zagotavljanje varnega in čustveno spodbudnega okolja – tako na platnu kot zunaj njega. Na ta način se je ustvarjalnost lahko razcvetela. Ves čas snemanja in montaže smo z ekipo ostali odprti za ideje, predloge in spreminjajoče se okoliščine, da bi kar najučinkoviteje ujeli in razvili čustva likov ter oživili njihov svet. Takšen način oblikovanja zgodbe je pomagal sprostiti naše igralce ter pripomogel k prepričljivi in naravni igri vsega igralskega ansambla.
S snemanjem v slogu cinéma vérité (prekrivajoči se dialogi, kamera iz roke, naturalistična osvetlitev, tesno, a namerno kaotično kadriranje, majhna globinska ostrina) sem želel doseči, da bi gledalec zgodbo doživel tako, kot jo doživljajo liki; da bi resnično začutil paniko in silovitost njihove stiske; da bi se postavil v njihovo kožo ter nazadnje postal del njihovega čustvenega potovanja.«
– Goran Stolevski