Podrobnejša predstavitev avtorice:
Tetyana Donets - Savko je rojena leta 1972 v Ukrajini. Leta 1991 je zaključila šolo umetnosti za risbo in slikarstvo. Leta 1996 pa je magistrirala iz likovne umetnosti. Magistrski študij je opravila na državnem pedagoškem inštitutu (Kryviy Rih). Veliko je razstavljala v Ukrajini, na primer v Mestni galeriji Kryviy Rih in v zasebnih galerijah. Razstavljala je tudi v Italiji in po Sloveniji. Njene slike se nahajajo v zasebnih zbirkah v Angliji (Oxford), Franciji, Švici, Slovenji in Črni Gori. Od leta 2002 avtorica živi in ustvarja v Sloveniji.
Tetyana Donets - Savko s svojim bogatim opusom potrjuje veličino in živost klasičnega, medijsko čistega slikarstva in utrjuje historični značaj oljne slikarske tehnike. Z odličnimi likovnimi znanji, osebno senzibiliteto in raziskovalnostjo pa tehniko nadgrajuje s samosvojimi pristopi, s katerimi oblikuje posebno avtorsko identiteto in stvaritvam daje edinstven karakter in interpretativno svežino. Njena dela so intimistično realistična, saj avtorica v slikarsko bravuro, poleg tehnično izvedbene, vključuje tudi vsebinsko-sporočilno samosvojost.
Njen opus sestavljajo različne vsebine. Na slikarski piedestal postavlja podobe iz vsakdanjega sveta, v katerih odkriva posebnosti in se poklanja lepoti. Še posebej izstopa afiniteta do tihožitne motivike, do živalskega in rastlinskega sveta. Klasični motivni repertoar pa širi tudi na področje krajinarstva, predvsem urbanega.
Avtorica se obravnave vsebin loteva z metjejsko odličnostjo. Njene risarske in slikarske sposobnosti se manifestirajo v sklopu priljubljenih »baročno« razkošnih cvetnih kompozicij, ki v nas prebudijo celo spomin na velike flamske mojstre 17. stoletja in njihovo tovrstno slikarstvo. Cvetlične aranžmaje naslika v pisanosti oblik in barv. V filigransko izdelane vaze namesti polno žarečih cvetlic in se posveti vsakemu cvetnemu listu posebej. Slikarkina dovršena tehnika daje slikam jasnost, nazornost, prepričljivost in lepoto. V razkošnih šopkih, polnih raznovrstnega cvetja, je prisoten poklon naravi, posredno pa je prizor tudi simbol minljive lepote. V skrben izbor elementov nature morte vključuje tudi steklovino, posodje in druge predmete. Ustvarjalni perfekcionizem in popolnost interpretacije, ki zajema tudi nazornost snovno raznolikih materialov, pa vseskozi ostajajo slikarkin interpretativni cilj.
Zelo domiseln je sklop del, v katerih z vso preciznostjo na slikarskih platnih slika krožnike, ji okrasi s cvetjem, z živalsko figuro ali pa jih napolnjuje z raznolikimi dobrotami. Pri tem vselej ustvarja nadvse prepričljiv vtis. Rastlinski in živalski svet jo zanimata tudi v širšem predstavitvenem pomenu. Tako se srečujemo z upodobitvami mogočnih petelinov, pavov in različnih »rajskih« ptic.
Slikarkina krajinska zanimanja so še posebej povezana s čutenjem naše dežele ter z občudovanjem njenih danosti. Tako avtorica poseben poklon namenja vedutam slovenskih mest, njihovi arhitekturi in kulturnim spomenikom. S tovrstnimi deli razkriva občudovanje, navdušenje in vrednotenje prostora, v katerega se je preselila. V tehnično-izvedbenem smislu pa potrjuje svoje veščine ter realističen občutek tako za detajl kot za celoto.
Znanja s področja upodobitve človeške figure prenaša v marsikatero portretno upodobitev. Figure vkomponira na pripovedno zgovorna ozadja, ki dodatno pojasnjujejo osebnost upodobljenca in njegovo življenje. Velikokrat pa Tetyana Donets - Savko naslika tudi spomeniška obeležja, posvečena različnim zaslužnim ljudem iz naše zgodovine. Posebej se je posvetila skulpturam Alojza Gangla, njegovemu Valvazorju, Vodniku in drugim. Z obvladovanjem kanonov klasičnega figuralnega podobotvorja studiozno sledi kiparjevim umetninam, vendar jih nadgradi z lastno izraznostjo. V realističnost upodobitev vnaša živo slikarsko potezo. Ta se iz premišljene in disciplinirane pozicioniranosti v figuri in mestoma tudi na spremljajočem arhitekturnem detajlu, sprosti na ozadju in spremeni v abstrahirano, barvno žlahtno dogajanje. Izbran kolorit preplavlja tudi monumente in tako podobe zaživijo v barvnem konceptu, ki vključuje rjavine, vse do zlatih odtenkov in sivo-modre tone. S tem v stvaritve vnaša patino preteklosti in modrino dragocenih spoznanj.
V žlahtnost oljnega slikarstva v številnih rešitvah vstopa z avtorsko samosvojostjo in edinstvenostjo. Njene slike so namreč v tehnično-izvedbenem pogledu unikum, saj jih avtorica, ki sicer slika na štafelaju, ne ustvarja s čopičem. Tudi po lopatici ne posega, ampak barve večplastno nanaša s pomočjo rezila. To je premišljen, discipliniran proces, ki predstavlja dolgotrajno, perfekcionistično delo v polju slike in vodi do popolnosti, tako v oblikah kot v barvah. Umetnica s praskanjem posega v materialnost nanosov, odstranjuje odvečno barvo ter z vrezi, z gravurami, daje stvaritvam (p)oseben karakter.
Pri ustvarjanju notranjih zgradb svojih del sledi naravnim danostim, sistemu resničnosti, a v nekaterih rešitvah jo prav elementi realnosti odpeljejo k nadrealnemu kombiniranju, saj posamezne segmente irealno povezuje v nove idejne celote. Tako odpira pogled na različne prizore, iz različnih perspektiv in z različnimi vsebinskimi naglasi. V surrealističnem duhu na primer nastopi po dimenzijah izstopajoč in barvit šop rož, dominantno postavljen v krajino. Na takšen način predstavlja tudi lirično zgovorne zgodbe, v katerih nastopajo krajinske danosti, predmetni svet in figuralni liki.
Odlika njenega dela pripada tako risbi kot barvi. Risba je njena konstruktivna sled, armatura, s katero ustvarja kompozicijsko uravnotežene, vendar žive in dinamične prizore. V barvah je prisotno razkošje naravo posnemajoče palete, s katero povzema materialno snovnost posameznih elementov pripovednosti, pa geografske danosti in atmosfero. Barvno paleto bogatijo prefinjene nianse in občutene tonske gradacije, koloristični nabor pa poteka tudi v smeri globlje in simbolno osmišljenih konceptov.
Tetyana Donets - Savko je slikarka, ki dokazuje, da je obvladovanje slikarske govorice temelj, na katerem lahko gradiš naprej in vsemu ustvarjenemu daješ lasten umetniški naglas. S svojimi deli pa obuja tudi našo preteklost in prebuja našo identiteto, ki se je prepogosto ne zavedamo in je ne znamo dovolj ceniti.
zapisala in povedala: Anamarija Stibilj Šajn