O tem Plečnikovem objektu smo se pogovarjali s konservatorjem
Vidom Klančarjem, ki je s temi besedami opisal, kako je kapelica sploh nastala
in kakšen je njen pomen za kulturno dediščino: ''Kapelica sv. Antona v Horjulu
je bila narejena po načrtih Janka Omahna, ki je bil takrat študent prve
generacije t. i. Plečnikove šole na ljubljanski tehnični fakulteti. V
prizadevanjih za pridobivanje projektov, ki bi jih lahko realizirali, je
Plečnik navezoval stike tudi z duhovniki in redovniki. Tako je v kontakt s
Plečnikom stopil tudi takratni horjulski župnik v zvezi z načrtom za novo
kapelico, za katero so si vaščani zamislili, da bi stala na koncu vasi ob
cesti. Dogovorila sta se, da bodo Plečnikovi učenci pripravili nekaj variant
načrtov, med katerimi bodo Horjulci enega izbrali. Načrte so pripravljali
študentje Dušan Grabrijan, France Tomažič, Herman Hus, Domicijan Serajnik in
Janko Omahen. Šlo je za čas velikih Plečnikovih hotenj, da s svojo šolo nakaže
novo arhitekturno smer v domovini, kjer zaradi dotedanjega delovanja v tujini
še ni bil dobro poznan. Kapelice in znamenja so za Plečnika pomenile spontan in
pristen arhitekturni izraz slovenskega kmečkega življa, njegovega čustvovanja
in hotenj. Ob spoštovanju tradicije pa je študente usmerjal na način, da ni šlo
za kopiranje starih oblik, ampak povsem nove izrazne prijeme. Proces nastajanja
načrtov je potekal pod budnim očesom profesorja, njegovimi rednimi korekturami
in njegovim močnim vplivom, pod katerim je bila izpiljena začetna ideja
študenta. V tem smislu gre pri kapelici za Plečnikovo avtorsko delo, pri
katerem je Omahen sodeloval kot risar in kasneje tudi vodja gradnje, ker je bil
Plečnik med gradnjo v Pragi'' zaključuje svojo razlago Klančar.
Fotografije ali drugo dokumentacijo, ki bo prikazovala kapelico
iz časa nastanka ali skozi predvojno obdobje lahko pošljete konservatorju Vidu
Klančarju na vid.klancar@gmail.com
ali ga pokličete na 041/338-972. S tem boste pripomogli k ohranjanju
originalnega stanja kapelice, ki je našim prednikom predstavljala pomemben
verski objakt.
Peter Kavčič
Foto: arhiv gradiva konservatorskega načrta in domačinov