Po treh vrhunskih koncertih koncertnega cikla Festivala glasbena fabr'ka 2024 je četrti koncert, ki se je odvil 29. junija v industrijski coni Struge v Borovnici, pričaral pravi umetniški vrhunec letošnje »Fabr’ke«, Lokacija se je izkazala za idealno prizorišče, saj so tako izvajalci, avtorji kot tudi poslušalci/gledalci predstave odšli domov navdušeni nad uporabnostjo prostora za sodobne glasbeno-gledališke projekte. Koncert se je začel malo po 22. uri, ko je lučni mojster ambientalno razsvetljavo usmeril na improviziran oder, sestavljen iz prikolic dveh vlačilcev.
Osvetljeno ozadje je, čeprav ni imelo posebne lastne umetne svetlobe, delovalo izjemno barvito in še bolj poudarilo pomen te izjemne gimnastike čutov. A kje se skrivata smisel in nesmisel "Gimnastike (ne)smisla III", skladatelja Mateja Bonina, za pet tolkalcev, ki je bila lani praizvedena v Cankarjevem domu v Ljubljani v koprodukciji z Zavodom Sploh? Na odru so stali, igrali in izvajali: Špela Mastnak, Lola Mlačnik, Jože Bogolin, Simon Klavžar in Luka Poljanec. Prostor je oblikoval Marko Čeh, gib Ana Pandur, luč Aljaž Zaletel, za ton je skrbel Tadej Kenig. Matej, Marko in Ana se podpisujejo tudi pod dramaturgijo predstave.
Matej Bonin
v ospredje svojega dela postavlja raziskovanje kompleksnih odnosov
med člani ansambla na odru. Njegov pristop k glasbenim odločitvam
je globoko zasidran v interakcijah med izvajalci, kar vključuje
večplastne odnose med solisti, med solistom in skupino ter med
različnimi skupinami znotraj ansambla. Na ta način Bonin raziskuje
dinamiko kolektiva, ki se na prvi pogled zdi brez konfliktov, vendar
se v procesu dela razkrivajo različne napetosti in hierarhične
neenakosti.
Te konfliktne situacije, ki izvirajo iz sprva
nevtralnih interakcij, omogočajo prehod iz tradicionalnega
koncertnega formata v bolj performativen pristop. Boninova glasba
postane osrednji način komunikacije med člani ansambla, pri čemer
se glasbeni dialogi prepletajo in razvijajo v kompleksne ideje. Te
ideje pa ne ostajajo zgolj v glasbenem okviru, temveč prehajajo v
področje gledališča, pri čemer Bonin ustvarja posebno vrsto
glasbenega gledališča.
Boninovo delo se tako osredotoča
na raziskovanje in razkrivanje skritih plasti odnosov znotraj
ansambla. Z uporabo glasbe kot glavnega sredstva izražanja, njegovi
projekti izpostavljajo človeške interakcije, ki so običajno skrite
za notnimi zapisi in tehnično izvedbo. Njegova dela izzivajo
izvajalce, da se odzovejo na spreminjajoče se dinamike na odru, s
čimer ustvarjajo performanse, ki so hkrati glasbeni in gledališki.
Tako Bonin ustvarja edinstveno sintezo glasbe in
gledališča, kjer glasbeni elementi služijo kot osnova za globlje
raziskovanje človeških odnosov in družbenih struktur. S tem odpira
nove možnosti za performativno umetnost, kjer se meje med različnimi
umetniškimi disciplinami brišejo, in ustvarja prostore za nove
oblike umetniškega izraza.
Zasedbo petih tolkalcev, ki je vajena uporabe širokega nabora inštrumentov z zelo širokim spektrom zvočnih potencialov, smo čutili kot organsko celoto, ki omogoča veliko zvočnih nians in formiranje mikro skupin znotraj zasedbe, ki se mimobežno pojavljajo in prav tako razpadajo na nove.
Ideja o umestitvi predstave Gimnastika (ne)smisla III v prostor
starega železa, kamionov, viličarjev, kontejnerjev in podobnih
industrijskih predmetov ter posledično pod soj zvezd je resnično
genialna. Takšna postavitev ni le estetsko zanimiva, temveč tudi
simbolično močna, saj ustvarja edinstveno vzdušje in povezuje
umetnost s surovostjo industrijskega okolja. Zvok mimoidočega vlaka,
ki se je povsem naravno vključil v dogajanje, je predstavi dodal še
dodatno plast avtentičnosti in nenavadne glasbene spremljave. To
kaže na premišljeno in inovativno režijo, ki zna izkoristiti
posebnosti prostora za poglobitev celotne izkušnje
gledalcev.
Čeprav morda Borovnica ni vajena sodobnih
glasbeno-gledaliških predstav, je bilo očitno, da je predstava
pritegnila številno občinstvo. Obiskovalci so bili navdušeni in je
predstava obogatila domišljijo in razmišljanje mnogih. To kaže na
odprtost lokalne skupnosti do novih umetniških izrazov in na uspešno
delo organizatorjev, ki znajo pritegniti in navdušiti širok krog
ljudi.
Jasno je, da si organizatorji s tako raznovrstnim
programom nadvse prizadevajo prispevati k kulturnemu obzorju naše
države. Njihovi napori so velikega pomena za občino Borovnica in
tudi širšo regijo. Z vztrajnostjo in inovativnostjo jim že tretjo
sezono uspeva prirediti dogodke, ki bogatijo kulturno življenje.
Poleg Občine Borovnica pomembnost teh prizadevanj prepoznavajo tudi
številni pokrovitelji in Ministrstvo za kulturo Republike Slovenije,
kar kaže na širše priznanje in podporo njihovemu delu.
S
takšnimi dogodki se Borovnica postavlja na zemljevid kot kraj, ki ni
le zgodovinsko in naravno zanimiv, ampak tudi kulturno živahen in
odprt za sodobne umetniške prakse. Predstava Gimnastika (ne)smisla
III v industrijski coni »Struge« je primer, kako lahko inovativni
pristopi in premišljene lokacije ustvarjajo nepozabne umetniške
izkušnje, ki bogatijo tako lokalno skupnost kot širšo kulturno
sfero.
Tina Klokočovnik
foto: Drago Videmšek