Z dosedanjimi izkušnjami na področju medobčinske povezave z
e-kolesi je izredno zadovoljen župan občine Medvode Nejc Smole.
Od aprila letos so namreč Medvode bogatejše za 4 postaje in 10 e-koles, ki so
kompatibilna z ljubljanskim sistemom. Uvedba sistema za javno izposojo
električnih koles, ki je bila kot pilotni projekt vzpostavljena v okviru
evropskega projekta SmartMOVE, je občankam in občanom omogočila ne le
trajnostno premagovanje krajših razdalj znotraj občine, temveč tudi potovanja v
prestolnico. »Upali smo na to, da bo sistem zaživel, nismo pa si
predstavljali, da se bo to zgodilo čez noč. Že dan kasneje smo videli kolo
MedvodEK pred nakupovalnim središčem Aleja, sistem pa je stalno aktiven.«
S podpisom sporazuma, ki
ga je v Mestni hiši v Ljubljani 22. oktobra 2024 parafiralo
21 županov občin Ljubljanske urbane regije, si je tudi Občina
Borovnica zagotovila možnost sodelovanja v celoviti regijski mreži javne
izposoje e-koles, ki bo omogočala enostavno izposojo, vračilo in polnjenje
e-koles, delovala z enovitim informacijskim sistemom in enostavnim sistemom
plačevanja, tudi s kartico Urbana, ter bo integrirana z drugimi oblikami
prevoza, kot so javni potniški promet in P+R postajališča. Vendar bo Občina
Borovnica dokončno pristopila k shemi le pod naslednjimi pogoji:
a) da se bo najkasneje do leta 2029 dalo iz
Borovnice na Vrhniko dalo s kolesom priti po varni kolesarski povezavi;
b) da bo tudi v Podpeči ali na Jezeru postavljena postaja za e-kolesa, tako da med Borovnico in Ljubljano s tega vidika ne bo prevelike vrzeli;
c) da bodo ustrezno označene in promovirane rekreacijsko-turistične povezave na Ljubljanskem barju ter med Borovnico in Bistro na eni ter Borovnico, Goriškim mahom in Preserjami na drugi strani vzpostavljena oz. izboljšana kolesarska infrastruktura, tako da bo najem e-koles zanimiv tudi za turiste, ki obiščejo Borovnico;
d) če se bo izkazalo, da je večji del stroška vzdrževanja e-koles in postaj mogoče pokriti s prihodki iz uporabnin in oglaševanja.
Na Regionalni razvojni
agenciji Ljubljanske urbane regije, ki je bila pobudnik projekta, v
kolesarjenju med občinami vidijo velik potencial predvsem z vidika
razbremenitve cestne infrastrukture s strani tistih, ki se iz do 15 km
oddaljenih krajev vozijo na delo ali izobraževanje v Ljubljano. Mag.
Lilijana Madjar, direktorica RRA LUR, je izpostavila, da je združiti
21 občin in vzpostaviti široko sodelovanje na področju e-mobilnosti velik
uspeh. »S tem smo naredili ključen korak naprej pri razvoju trajnostne mobilnosti
v naši regiji. Z današnjim sporazumom omogočamo širitev sistema izposoje
e-koles na regionalni ravni, ki bo dostopen prebivalcem, da bodo lahko svoje
poti opravljali na aktiven način,« je poudarila. Dodala je, da si bodo v
okviru Regionalnega centra mobilnosti LUR, ki deluje pod njihovim okriljem,
tudi na druge načine prizadevali za zmanjševanje količine motornega prometa.
Vendar si bistvenega povečanja
izbire kolesa ali e-kolesa kot prevoznega sredstva iz do 15 km od Ljubljane
oddaljenih naselij ne moremo obetati, če sočasno oz. predhodno ne bo prišlo
tudi do bistveno bolj varnih neposrednih in neprekinjenih kolesarskih
povezav.
V Ljubljano se sicer iz Borovnice
na delo in/ali izobraževanje vozi veliko število občanov, vendar bi zgolj z
izgradnjo varne kolesarske povezave vzporedno z železniško progo lahko
računali, da jih bo več kot peščica tudi v lepem vremenu pripravljena do tja v
službo ali na izobraževanje kolesariti, tudi v primeru, da jim bi bila
brezplačno na voljo e-kolesa. Poleg tega imamo relativno dobre povezave po
železnici, tako da lahko o nadomeščanju manjšega dela prevozov z avtomobilom
iz občine Borovnica s prevozi z (e) kolesi realistično računamo le v primeru
prevozov do Vrhnike. Seveda ob izpolnjenem osnovnem predpogoju
ustrezne varne neposredne in neprekinjen kolesarske povezave.
Z vidika Občine Borovnica so javna
e-kolesa bolj zanimiva z vidika razvoja trajnostnega turizma. Z njimi bi
lahko turisti ne le spoznavali našo železniško dediščino, nasade borovnic in
ponudbo Tehničnega muzeja Slovenije v Bistri na eni strani ter nagrajeno na
novo odprto tematsko Pot na Mah v sosednji občini Brezovica, temveč tudi
hribovite dele naše občine ter turistične znamenitosti v hribovitem zaledju
Borovniške kotline (Menišija in Rakitniška planota in Krimsko pogorje), pri
čemer bi jim lahko kot izhodišče služila železniška postaja v Borovnici.
Privlačnih turističnih produktov, ki bi upravičevali vključitev v shemo
izposoje javnih koles LUR, pa ni mogoče razviti brez sodelovanja s sosednjimi
občinami ter podpor LAS Barje z zaledjem, RRA LUR in Turizma Ljubljana.
S podpisom sporazuma se tako Občina
Borovnica še ni zavezala tudi k samemu nakupu e-koles ter postaje za njihovo
shranjevanje in polnjenje, temveč si je zgolj zagotovila možnost, da
do leta 2027 postane del enovite regionalne sheme izposoje javnih e-koles.
Ali bo do tega dejansko prišlo pa je na eni strani odvisno od razvoja
kolesarske (tako »običajne« kot »rekreacijsko-turistične«) infrastrukture na JZ
delu Ljubljanskega barja kot tudi od izkušenj, ki jih bodo s sistemom pridobile
občine, ki se bodo vanj vključile že na začetku.
Andrej Klemenc