Črni petek (angl. Black Friday) je petek, ki sledi Dnevu zahvalnosti, katerega v Ameriki praznujejo vsako leto tretji četrtek v novembru. Letos bo črtni petek 29. novembra. Čeprav v Sloveniji ne praznujemo Dneva zahvalnosti, pa smo prevzeli koncept črnega petka, ko naj bi trgovine ponujale številne ugodnosti in s tem v svoje trgovine privabile množice kupcev.
Črni petek je le en dan v letu, a nas oglasi o črnem petku spremljajo že od konca oktobra. Trgovci nam v sklopu črnega petka ponujajo številne neverjetne popuste, ki pa včasih trajajo tudi po več dni ali kar cel mesec, s čimer pa ta dan nekoliko izgubi svoj pomen in čarovnijo, saj ga lahko jemljemo skoraj kot navadne razprodaje.
Črni petek je v ZDA eden najbolj pričakovanih dni v letu za nakupovanje. Znižanja, ki segajo tudi od 70-90 %, vsako leto v trgovine (in tudi na splet) privabijo množice ljudi. A čeprav se zdi, da ponujajo neprimerljive prihranke, ima ta »nakupovalni praznik« tudi svoje pasti. Še posebej, če ga primerjamo s Slovenijo, kjer so popusti običajno precej nižji, pogosto le 30-40 %. Večina slovenskih trgovin v sklopu črnega petka ponuja podobne akcije, kakršne imajo občasno tudi čez leto (na primer: trije izdelki za ceno dveh ipd.), zato je smiselno premisliti, ali se nam nakup v času črnega petka res splača ali ne.
So popusti res tako visoki, kot izgledajo?
Že leta potrošniki opozarjajo na prakso, ko trgovci pred pričetkom oglaševanja črnega petka zvišajo cene, nato pa jih znižajo na enako ceno, kakršna je bila pred akcijo. Posledično je prihranek zgolj navidezen. Številne primerjave potrjujejo, da je pametno cene želenega izdelka spremljati že nekaj tednov prej, preden se začnejo popusti v sklopu črnega petka, saj tako lahko hitro ugotovimo ali bomo z nakupom res kaj privarčevali ali gre zgolj za marketinški trik.
Pasti spletnega nakupovanja
V času črnega petka morate biti še posebej previdni tudi pri spletnih nakupih. Pogosto se pojavijo lažne spletne trgovine, ki na prvi pogled izgledajo identično kot prave in obljubljajo neverjetne popuste. Če se vam zdi ponudba predobra, da bi bila resnična, priporočamo, da dodatno preverite legitimnost spletne strani ter cene preverite tudi pri dejanskem trgovcu.
Premislite, preden kupite
Črni petek ni znan samo po popustih, ampak tudi po impulzivnem nakupovanju. Privlačne cene nas lahko hitro zavedejo, da kupimo nekaj, česar ne potrebujemo ali se o izdelku nismo dovolj pozanimali. Prav tako je pri spletnih nakupih, še posebej iz tujine, pomembno upoštevati stroške pošiljanja in morebitne druge dajatve. Ti lahko na koncu zvišajo ceno do te mere, da nakup ni več tako ugoden, kot je mogoče sprva izgledal.
Kako nakupovati premišljeno?
Da bi kar najbolje izkoristili črni petek, je priporočljivo, da si zapišete kaj želite oziroma kaj potrebujete ter pri ponudnikih spremljate cene že prej. V kolikor niste uspeli cen spremljati že prej, lahko cene preverite v preteklih letakih ali drugih objavah na spletu in socialnih omrežjih. Pri spletnih nakupih pa bodite pozorni na zanesljivost trgovin in stroške dostave. In ne pozabite, popusti so smiselni le, če zares prinašajo prihranek – in če kupljeni izdelki ne bodo čez nekaj tednov končali pozabljeni v kotu.
Popusti v sklopu črnega petka se danes raztezajo čez večji del novembra, s tem pa ta dan izgubi na svojem pomenu ter tudi svoj čar. Trgovci skušajo z najrazličnejšimi oglaševanji potrošnikom predstaviti svoje ugodnosti in jih tako prepričati v nakup v njihovi trgovini. Črni petek je lahko odlična priložnost za nakupovanje, vendar pa je priporočljivo, da potrošniki pri nakupovanju ohranijo zdrav razum in nakupe opravijo premišljeno in odgovorno.
Črni petek nas opominja, da je lahko potrošnja zabavna, vendar se moramo zavedati, da pravo zadovoljstvo ni v količini stvari, ki jih kupimo, temveč v tem, kako jih uporabljamo in kako ravnamo s svojim denarjem ter imetjem.