Podružnične šole imajo v sistemu vzgoje in izobraževanja posebno mesto. Nekoč vaške šole, ki so nastale zaradi odmaknjenosti od matične šole ali razlogov, ki jih je v zgodovini narekovala politika, niso izgubile svojega pomena. Podružnične šole opravljajo svojo prvo nalogo, to je vzgojna in izobraževanje. Pomembna pa je tudi njihova druga naloga, ki je včasih ne vidimo, ta je, povezovanje ljudi, povezovanje generacij in skrb za kulturno življenje na vasi. Šola je na vasi velikokrat edina ustanova ter srce vasi. Udeleženke srečanja so se strinjale, da s šolo živi tudi vas. Če šole v vasi ni, kraj začne počasi umirati. Učitelj na podružnični šoli je povezan s krajem in z vaščani ter tako posredno prispeva tudi k razvoju kraja.
Težave, ki so jih izpostavile udeleženke, so večinoma vezane na oddaljenost od središča in na urejanje ter financiranje prevozov šolskih otrok. Učiteljice so zadovoljne z urejenostjo in opremljenostjo podružničnih šol, pa tudi s tem, da je v vseh vaseh urejen internetni dostop, kar olajša tudi komunikacijo s centralno šolo in drugimi podružničnimi šolami.
Podružnične šole so kakovostne. Učenci, ki se v nižjih razredih šolajo na podružnični šoli v čistih ali kombiniranih oddelkih, so pri šolskem delu uspešni. Na podružničnih šolah je poskrbljeno, da so učenci vključeni v številne dejavnosti, tako kot njihovi vrstniki na matični šoli. Razlik med delom na podružnični ali centralni šoli ni. Učiteljice so povedale, da imajo učenci na podružničnih šolah prednost, ker so lahko več zunaj, se učijo v naravi in od nje. Izpostavile so tudi pomen dobrega sodelovanja staršev in šole. Starši, pa tudi stari starši postajajo vedno bolj dejavni deležniki na podružnični šoli in so pomembni pri delovanju šole ter njene povezanosti s krajem.
Gospa Komljanec je izpostavila vedno večjo vlogo podružničnih šol v evropskem prostoru, kjer se vedno bolj poudarja spremljanje napredka vsakega posameznika. Prav na podružničnih šolah, kjer so razredi večinoma manjši, imajo učitelji več možnosti, da se posvetijo posamezniku in mu pomagajo pri njegovem napredku. Učiteljice so povedale, da je na podružnični šoli več priložnosti, da vsak učenec najde svoje mesto, da vsak nastopa na prireditvi, da vsak sodeluje pri športni dejavnosti.
V pogovoru je bilo čutiti veselje, zanos in poseben odnos zaposlenih do podružničnih šol in do kraja, v katerem šola deluje. Čutiti je bilo, da učitelj raste z vasjo in postaja del nje. Učiteljice vidijo v tem prednost, saj učitelj spozna vas, spozna ljudi, jih lažje razume in jim pomaga sooblikovati njihovo življenje na vasi. Vizija podružnične šole je skupna viziji matične šole, a ob njej soustvarja tudi vizijo kraja, v katerem deluje.
Srečanje je spremljal verz Toneta Pavčka: "Majhno je v majhnosti polno in bolj kot veliko popolno". Velja to tudi za podružnične šole? Izmenjava mnenj ravnateljev, šolskih svetovalnih delavcev in vodij podružničnih šol o delovanju podružničnih šol v goriški regiji je pokazala, da so majhne šole v svoji majhnosti polne znanja, dogodkov, dejavnosti, srčnosti in topline ter usmerjene k posameznikom, ki bodo rasli v velike ljudi in samozavestne, močne osebnosti.
Tina Žagar, vodja Podružnične šole Skrilje